- Blocaj în negocierile pentru formarea noului guvern
- La 35 de ani de la Revoluție, dosarul crimelor din acele zile zace în justiție
- Klaus Iohannis, de Ziua Victoriei Revoluției – „România este într-un moment de cumpănă"
- Elenei Lasconi: „România trebuie să se desprindă de un sistem corupt și să aleagă drumul drept”
- Atac tragic la târgul de Crăciun din Magdeburg
“Kasper, Sky şi ursul cel verde”, o carte care îi ajută pe copii să conștientizeze pericolele din mediul online
Kaspersky Lab lansează în România o carte de povești menită să contribuie la educarea copiilor privind pericolele din mediul online.
Un raport realizat de Platforma DigiLiv-REI – Vieți digitale. Cercetare, Educare, Intervenție, fondată de echipa EU Kids Online România, arată că 3 din 10 copii din România au avut o experiență neplăcută în mediul online.
Mediul online devine tot mai periculos pentru utilizatorii neavizați, pe plan global, iar una dintre cele mai vulnerabile categorii este reprezentată de copii. Pentru a veni în sprijinul copiilor și al părinților, Kaspersky Lab lansează în România cartea de povești „Kasper, Sky și ursul cel verde”, un proiect realizat în colaborare cu Marlies Slegers, o cunoscută autoare olandeză de cărți pentru copii și tineri, menit să contribuie la educarea copiilor în privința unui comportament responsabil în mediul online.
Un raport realizat de Platforma DigiLiv-REI – Vieți digitale. Cercetare, Educare, Intervenție, fondată de echipa EU Kids Online România , în 2018, arată că experiențele neplăcute în mediul online sunt în creștere: o treime – 33% dintre copiii din România au raportat o experiență neplăcută în mediul online, în ultimele 12 luni – în creștere de la 21%, în 2010, și 27% în 2013.
Cartea spune povestea unui băiețel, Kasper, și a lui Sky, colega și prietena lui. Kasper primește un cadou de la bunicul lui, fost marinar: un urs de pluș verde, pe nume Kuma, care se dovedește mai mult decât o jucărie: poate să vorbească, iar atunci când Kasper este pe cale să facă un lucru periculos – de exemplu, să își dea parola de la un joc online unui alt coleg – ursul se înroșește și îl împiedică.
Inițiativa își propune să crească nivelul de conștientizare privind amenințările din mediul online pentru copii, în special al celor cu vârste între 9 și 11 ani și să îi învețe despre comportamentul responsabil în mediul online. Același studiu arată că cea mai mare creștere a experiențelor negative a avut loc chiar în rândul copiilor între 9 și 10 ani, arătând o scădere a vârstei de expunere la experiențe neplăcute în mediul online. Și mai îngrijorător este faptul că 43% dintre victime nu au făcut nimic, iar 13% dintre copii au considerat că a fost vina lor, în timp ce 5% s-au răzbunat pe agresor.
Raportul citat, denumit „Acces, utilizări, riscuri și oportunități ale Internetului pentru copiii din România”, mai arată că, în timp ce bullying-ul în general (online sau offline) a scăzut, cyberbullying-ul – în special sub forma unor mesaje răutăcioase sau agresive – a crescut la 23% – de la 12%, în anul 2013.
”Acest proiect este menit să ajute cât mai mulți copii să reacționeze corespunzător atunci când se întâmplă ceva în neregulă în mediul online”, spune Bogdan Pismicenco, Territory Sales Manager România, Bulgaria și Moldova, Kaspersky Lab. „Kuma este un urs simpatic, care vorbește pe limba copiilor despre lucruri serioase din lumea online. Încă din momentul în care încep să folosească în mod frecvent Internetul, copiii trebuie să știe că unele site-uri pot fi periculoase, că trebuie să anunțe imediat un adult dacă cineva se poartă nepotrivit sau agresiv – de exemplu, le trimite mesaje răutăcioase sau le folosește fotografiile. Părinții le pot fi alături explicându-le de fiecare dată când au întrebări și prevenind situații neplăcute cu ajutorul soluțiilor de control parental.”
”În primul rând, este nevoie de informarea adulților, cu precădere a părinților, profesorilor, în privința riscurilor la care sunt expuși copiii online, de la vârste din ce în ce mai mici, pentru a înțelege particularitățile mediului online față de viața ”reală”, dar și similaritățile. În al doilea rând, este necesară depășirea atitudinilor protecționiste, de superioritate a adulților față de copii și angajarea într-o conversație cu aceștia, pentru a afla ce anume îi preocupă, pentru a-i putea ajuta să navigheze complexitatea interacțiunilor cu ceilalți, atât online cât și offline. Iar în ultimul rând, este nevoie de stabilirea unui echilibru între soluțiile restrictive, de interzicere sau limitare (a timpului online, a activităților) și soluțiile care angajează copiii ca participanți activi, responsabili de crearea unui mediu sigur online pentru ei și prietenii lor”, a adăugat Monica Barbovschi, președinta Digital Lives. Research, Education and Intervention.
În România, conform studiului citat, 24% dintre copii afirmă că părinții lor folosesc soluții de control parental pentru a fi la curent cu ce site-uri accesează cei mici.